2020. február 4., kedd

Zoológiából felmentve...

A Lomonoszov Egyetemről ( mégpedig a Gerinces-zoológiai Tanszékről) hazatérve Dr. Sass Miklóshoz, az ELTE szigorú, de igazságos állattan-oktatójához folyamodtam felmentési kérelemmel, lévén hogy korábbi tanintézményemben állattanból már jelesre vizsgáztam.


Dr. Sass Miklós ELTE Állatszervezet-tani Tanszék-vezető 1996–2009–2000–2008

Vittem magammal egy mappát, tele rajzaimmal, amit a boncolások során készítettem, ilyen hiányában nem is lehetett ott vizsgára jelentkezni.
A Tanszékvezető úr munkájából alig felnézve kérdé:
- Na és gilisztát legalább mutattak ott maguknak?
- Hogyne!
- És még?
- Hát kérem: volt rovarpók, botsáska, tőrfarkú, tintahal, polip, lándzsahal, ingola, ponty, gyepi béka, sztyeppi teknős, krokodil, varánusz, galamb, sivatagi futóegér...


(Itt elégedetten bólintott - ő biza ilyen teremtményeket sosem boncolhatott - nem volt rá büdzsé az ELTE költségvetésében!
- Bocsánat, a macskacápát kifelejtettem!...).
- Ne sorolja tovább!!! Adja az Indexét! 


Látva az erről készült grafitrajzomat, sürgetőre-fogta:
- Adja az Indexét!!!
Így ezt a tantárgyat csak azért látogattam, mert az előadásokat egy elvarázsolt előadó, Dr. Kertész György tartotta, aki nem mellesleg a Vízipók-csodapók sorozatot írta! 




Az előadásai felértek egy színházi előadással! Nagyjából ahhoz hasonlíthatnám ezt, mint amikor az országosan kedvelt Honthy Hanna belépett a Fővárosi Operettszínházban a színpadra, bár közismert volt, hogy az ének nem erőssége, mégis azonnal vastaps fogadta, és már csak a jelenléte/kisugárzása betöltötte a teret! Továbbá "nem-mellesleg" a kerekesférgek /Rotatoria/ jeles kutatója is! /// Többször is meglátogattam az Üllői úti lakásán, ahol egyszer egy eléggé ÉRTHETETLEN történetet mesélt el, az az annyira INTIM, hogy nem tartozik a NYILVÁNOSSÁGRA! ///


Egy kerekesféregfaj - mikroszkópi felvétele




(Aki nem ismerné: Ő Vízipók!)



Ezt a konkrét vizsgát szerencsére megúsztam (sajnos ezt követően is elég vizsgadrukkos valék)...
Ami a közismert ragadozómadár nevét illeti, az gyakorta szerepel családnevekben, jómagam két ilyen-nevű személyt is ismertem! Egyikük a fentebb említett jeles tanár, a másik, a Mikroszkóp Színpad majdnem-Kossuth-díjas igazgatója, akiről a kiváló kabarészerző (v. ö. a mindenki-által-ismert "Gyógyszertárban" című bohózat/!/) Trunkó Barnabás "Sastaps" című könyvét szerkeszthettem.




E kötetben a JELES szerző elfogadta javaslatomat, hogy az egyik, talán legbizarrabb/?/ elnevezést is szerepeltessük, jelesül:
"A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Ragadozómadár-védelmi Szakosztályának Parlagisas-védelmi Munkacsoportja"...
...azért már az is vicces, hogy mindezt nem lehet kiírni EGY SORBA"!
Az pedig különös öröm volt számomra, hogy míg a szerzői kéziratban már az utolsó fejezet szellemesen az ABGANG címet viselte, az ELSŐ - "fájdalmamra" az ELŐSZÓ címmel bírt - de ha már színházi témákat is érintett ez a könyv, és színházi szakkifejezésekkel volt ellátva, ehhez az ENTRÉE címet javasoltam egy találkozónkon a szerzőnek! Jelen volt ennél a találkozásnál a kötet "főszereplője" is, aki ennek kapcsán HÜLEDEZVE kérdezte: AZ MEG MI? - - - és még azt vallotta magáról, hogy egy színi-előadás szünetében született! Barna pedig ezen ötletemet NEVETVE fogadta, illetve a kötethez EL IS FOGADTA, a "főszereplő" értetlenkedésén pedig barátian mosolygott - hiába: A BARÁTSÁG MINDENT MEGBOCSÁJT!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése