2019. november 7., csütörtök

Verdi és a mi XX. századunk... 🙂

"Előhang" - avagy asszociációs játék: el lehet-e jutni Enyedi Ildikótól Giuseppe Fortunino Francesco Verdi-n és Lady Macbethen át IS Enyedi Györgyig?... 
🙂


Évekkel ezelőtt sokáig dúdoltam magamban egy bájos melódiát, s nehogy elfelejtsem, hónapról hónapra felfrissítettem a memóriámban, lévén halvány lila gőzöm sem volt arról, hogy először hol találkoztam vele.... Aztán a "királyi" televízióban futólag láttam egy filmből egy részletet, amelynek "háttérzenéje" éppen ez a dallam volt! Ennek nagyon megörültem, örömöm azonban nem volt teljes, mert az továbbra is talány maradt számomra, hogy ki a zeneszerző, és mely műből származik. E kérdésekre akkor részben választ kaptam, amikor adásba került Enyedi Ildikó "Az én XX. századom" című filmje... HEURÉKA! 🙂 Bár a zeneszerző kilétét illetően még voltak fenntartásaim, mert a wikipédián e film adatlapján zeneszerzőként csupán Vidovszky Lászlót tüntették fel, pedig a hangszerelése engem a Verdi-operákra emlékeztetett. És itt segítségemre a youtube "jött", ennek keresőjében az Enyedi-film melletti "ajánlatként szerepelt Verdi Macbeth operájának ominózus részlete is! Számomra felfoghatatlan módon a wikipédia Enyedi-filmről szóló - fentebb említett - adatlapján Giuseppe Fortunino Francesco Verdi nevét NEM tüntetik fel! Na rendben van, a Giuseppe Fortunino Francesco keresztnévsort talán túlzás lett volna ott szerepeltetni, de Verdi neve méltatlanul lett mellőzve, hiszen már a film legelején az ő zenéje csendül fel! Sok-sok évvel ezelőtt ennek a filmnek csak egy töredékét láttam (a világhálón is megtaláltam a sokáig önmagamban dúdolt dallamot itt: 
mafab.hu/movies/az-en-xx-szazadom-32377.html  ) - de még itt sem derült fény a zeneszerző kilétére...
Végül a MEZZO csatornán (amely napjainkban az egyetlen, nézhető programokat nyújtó műsor-szolgáltató) megláttam/hallottam ezt a zenét, s kiderült, hogy Verdi "Macbeth" című operájából származik.


Olga Sergeeva mint Lady Macbeth
(Ez nem épp a jelen bejegyzés tárgyát érintő részlet, de ennek ellenére megvan a maga "bája", javaslom 2:00-kor különösen odafigyelni, amikor a művésznő a boros kupát flegmán a deszkaasztalhoz vágja! 🙂)

A teljes opera pedig megtalálható itt (benne azzal a BIZONYOS részlettel is! 🙂):

youtube.com/watch?v=xw8UWP1U3vI&t=3125s

Egyszer  (a nekem továbbra is Moszkva téren az óra alatt) találkozóm volt megbeszélve egy kedves barátnőmmel, aki agárdi madárvártai táborozóim közül kettőnek (Dóri és Balázs) édesanyja, és a Magyar Tudományos Akadémián dolgozik. E találkozónk során elmeséltem neki, hogy ma milyen blogbejegyzést tervezek közzétenni, és a jeles filmrendezőnő neve hallatán "felcsillant a szeme":
- Tudod ki volt az édesapja Enyedi Ildikónak?
Na, gondoltam magamban, ha ezt az MTA munkatársa kérdezi úgy, mintha nekem azt tudni kéne, akkor nem lehet más, mint Enyedi György akadémikus, az MTA rendes ragja, akivel egyetemben voltam a National Geographic hazai kiadásánál a tanácsadó testület tagja. A Professzor úr emlékéhez méltatlan lenne, ha itt egy röpke blogbejegyzést szentelnék csak neki, ám itt is segítségemre van a wikipédia, jelesül ezzel a szócikkel:


 

Enyedi György

E bejegyzés írásának végére érve, és a közzététel előtt újra végigolvasva, számomra úgy tűnik, hogy ez az én XXI. századom  egyik egészen kerek története...🙂

(ÉS IDE CSAK AZÉRT IS BETESZEM A TISZTELETEDRE: MIRZATEN!:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése